Friday, January 31, 2014

PROGRAM KEMANUSIAAN PENGAKAP DI PAGOH DAN MUAR (EPISOD PAGOH)

Salam Pengakap.

Pada tarikh 19 haribulan Januari 2014, Pasukan Pengakap Kelana 'A' Angkasa telah memulakan aktiviti seterusnya bermula seawal jam 7.00 pagi. Tugasan pagi itu ialah membeli barangan keperluan dapur dipasar awam Pagoh.

Setelah membersihkan rumah yang kami diami untuk 2 malam yang lalu, ahli misi kemanusiaan telah menziarahi rumah Abang Ramli (berdiri tengah berbaju biru tua) yang telah menjadi jurupandu kami selama 2 hari untuk menunjukkan rumah warga miskin sekitar Kampung Raja tersebut.



Rombongan misi kemanusiaan tidak juga lupa menziarahi rumah Mak Uda (berdiri tengah bertudung hitam labuh) yang juga telah bertindak sebagai jurupandu sepanjang misi program. Mak Uda juga telah bertindak sebagai tukang masak sukarela untuk rombongan kami sepanjang 3 hari program berlangsung. Sedikit sumbangan ihsan dari rombongan misi kemanusiaan telah diserahkan kepada keluarga Abang Ramli dan Mak Uda tersebut.

Bersama Mak Uda

Rombongan misi kemanusiaan kemudian telah menziarahi dan menyampaikan sumbangan barangan dapur kepada 3 buah rumah keluarga yang terpilih.

Bersama Makcik Jariah

Ini adalah rumah terakhir yang rombongan kemanusiaan lawati, Rombongan menghabiskan masa dirumah ini bermula dari jam 11 pagi sehingga jam 2 petang.

Rumah Tok Sitam

Bersama Tok Sitam

Rumah ini didiami oleh seorang ibu tunggal bernama Makcik Sitam dan berumur 87 tahun. Antara perkara yang dilakukan oleh kami sepanjang berada disini ialah memasak, membersihkan rumah dan memperbaiki berberapa kerosakan rumah tersebut.

Perbaiki lampu suluh

Memasak

Pembaikan

Selesai makan tengahari bersama-sama tuan rumah, rombongan kemanusiaan telah juga sama-sama menunaikan solat Zhohor.

Makan Tengahari Bersama

Solat Jemaah

Kenangan

Selesai berbual bicara secara kekeluargaan dengan Makcik Sitam, rombongan kemanusiaan telah kembali ke Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment

VIDEO

Loading...