Wednesday, July 14, 2010

PROGRAM PELAYARAN KAPAL BELIA ASIA 2010

Salam Pengakap;

Ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada saudara Abdul Muiz Bin Misri selaku Penolong Pesuruhjaya Pengakap Daerah Pudu yang telah berjaya melayakkan diri beliau untuk menyertai program peringkat antarabangsa berprestij tinggi ini yang ditaja sepenuhnya oleh kerajaan negara Jepun.


Program ini adalah berbentuk pelayaran selama 3 bulan dan akan singgah ke destinasi negara-negara peserta untuk mempelajari adat dan cara hidup masyarakat di negara tersebut. Pelayaran program ini akan bermula di Jepun dan akan singgah ke 9 buah destinasi. Di setiap negara destinasi, peserta akan diberikan sebuah keluarga angkat dan akan tinggal dengan keluarga angkat tersebut selama 3 hari.

Setiap negara peserta akan diwakili oleh 30 orang pelayar. Saingan dalam pemlihan pelayar untuk mewakili Malaysia adalah sangat sengit dan semua calun dinilai dari pelbagai aspek. Saudara Abdul Muiz telah berjaya meletakkan diri beliau dalam senarai 30 pelayar negara selepas melalui penapisan insentif dari hampir 900 permohonan.

Antara individu lain yang pernah berjaya melayakkan diri menyertai Program Pelayaran Belia Asia ini adalah saudara Ahmad Ridhwan Bin Ahmad Baihaki pada tahun 2007. Lebih membanggakan adalah apabila saudara Ahmad Ridhwan telah terpilih sebagai Ketua Kontinjen Malaysia pada waktu itu.

Begitu juga dengan saudara Mohd Khairul Afendy Bin Md Aziz yang pernah berjaya melayakkan diri sebagai pelayar KD Tunas Samudera pada tahun 2004 dan KD Puteri Mahsuri pada tahun 2006.

Syabas diucapkan kepada semua individu diatas dan semestinya doa teristimewa kepada saudara Abdul Muiz yang dijangka akan memulakan pelayaran beliau selepas Hari Raya Puasa nanti. Semoga saudara Abdul Muiz senantiasa selamat dalam pelayaran, dilindungi ALLAH SWT dan selamat kembali semula ke tanahair.

Pesuruhjaya Pengakap Daerah Pudu.

No comments:

Post a Comment